Met beeld vooruit

 

In ons werk komen we allerlei mensen tegen die op hun eigen manier zich inzetten voor kinderen en jongeren. Zo ook Dorien Griffioen, een bevlogen vrouw die haar expertise op het gebied van onderwijs en gedragsproblemen combineert met videobegeleiding en coaching. We hebben haar gevraagd om hierover iets met ons te delen!

Wie ben je?
Ik ben Dorien Griffioen. Ik ben getrouwd en moeder van twee kinderen. Ik heb jaren met veel plezier  voor de klas gestaan in het basisonderwijs. Na het volgen van de Master Special Educational Needs in de richting gedrag werd ik ook gedragsspecialist.

Jij bent je eigen bedrijf gestart. Wat doe je?
Aan de hand van beelden begeleid ik leerkrachten, leerlingen en jeugdwerkers. Ook heb ik mogelijkheden voor schoolteams en klassen. Mijn doel is om bewust te maken van gedrag en om kwaliteiten binnen de interactie verder uit te bouwen. Door te zien wat er (onbewust) al goed gaat en welk effect dit op anderen heeft, kom je vooruit!

Waarom ben je dit gaan doen?
Tijdens mijn opleiding tot gedragsspecialist werd ik mij bewust van de invloed van de leerkracht op het gedrag van een klas en van individuele leerlingen. Ondanks deze kennis, wist ik als leerkracht in mijn eigen groep of als gedragsspecialist tijdens observaties niet altijd een oplossing voor problemen. Ik ging al snel mee in de negatieve kijk op de zaak: ‘Het ligt aan de klas.’

Beeldbegeleiding is een heel andere manier van begeleiden. Ik oordeel niet, ik observeer. Ik zoek naar kwaliteiten, want die kun je verder ontwikkelen! Hoe complex de situatie ook is, er is altijd iets dat al goed gaat. Bij de leerkracht, bij de klas, bij de jeugdwerker; het is onmogelijk dat álles fout gaat! Ik vind het geweldig om te zien dat zodra je focust op het positieve, het gevoel van controle over de situatie terugkeert en er nieuwe mogelijkheden gevonden worden om het negatieve gedrag te veranderen.

Ordeproblemen, kinderen die in de groep sterk op elkaar reageren en gedragsproblemen komen we veel tegen op scholen en in kerken. Welke tips heb jij voor leraren, kinderwerkers en jeugdleiders?
Het belangrijkste is dat je positief blijft denken over de kinderen van de groep. Zodra je negatief over ze denkt (of zelfs praat) voelen ze dit haarfijn aan. Blijf de mooie momenten zien én benoemen!

Ik ga er vanuit dat alle kinderen een goede sfeer willen op school of in de kerk. Het is niet hun bewuste doel om negatief gedrag te vertonen, maar blijkbaar kan of mag dit gedrag er wel zijn. Laat anderen observeren en feedback geven op jouw gedrag als leider van de groep. Vraag hulp en probeer het niet alleen te doen. Er is geen sprake van falen!

Maak de groep eigenaar van het probleem dat jij ervaart. Misschien zijn zij van mening dat het prima verloopt, terwijl jij je door de dag/avond heen sleept. Laat de kinderen met oplossingen komen en maak ze medeverantwoordelijk voor de sfeer in de groep.

Waarvoor kunnen mensen jou benaderen?
Beeldbegeleiding is een effectieve preventieve én curatieve methode. Bij ordeproblemen, een negatieve sfeer in de groep, pestgedrag en dergelijke, kan ik inzicht geven in de interactie en op een oplossingsgerichte manier voor verbetering zorgen. Daarnaast is beeldbegeleiding een manier van professionalisering die volledig aansluit bij de leervragen en doelstellingen van iedere individuele groepswerker: op school, in de kerk of op andere plaatsen. Contact opnemen met Dorien? Ga naar www.metbeeldvooruit.nl.

Dorien Griffioen