Van onweerswolk tot zonneschijn

Kinderen zijn spontaan en vaak primair in het uiten van hun emoties: ze huppelen en springen van vreugde, stampen op de vloer van boosheid of staan mokkend in een hoek. Hij begrijpt en ervaart dingen nog veel op basis van wat hij voelt op het moment. Tieners staan bekend om hun emotionele buien die snel afwisselen, terwijl het tegelijk ingewikkeld kan zijn om te peilen wat er werkelijk in hen omgaat.

Onbewust verwachten we vaak dat kinderen en jongeren al volwassen om weten te gaan met hun emoties. Maar net als andere dingen moeten zij ook dit leren van hun omgeving: met steun, begeleiding en goede voorbeelden. Het niet goed leren omgaan met emoties ondermijnt het zelfvertrouwen en is een bron voor spanning en conflicten. Op de langere termijn vergroot het de kans op talloze problemen.

Maar hoe leer je ze goed omgaan met emoties? Hoe hou je de balans tussen begrip/ruimte en bepaalde grenzen? Wat is normaal gedrag op welke leeftijd? En (hoe) kun je een onweerswolk weer ombuigen naar zonneschijn? Een thema dat interessant, actueel en relevant is voor iedereen die te maken heeft met kinderen en jongeren.

Beschrijving

Met behulp van werkvormen, beeldmateriaal, informatie en praktijksituaties gaan we aan de slag met het thema emoties. De jongeren krijgen tips en praktische adviezen voor het begrijpen van, herkennen van en leren omgaan met emoties.

Doel

  • Jongeren begrijpen hoe emoties werken;
  • Jongeren herkennen emoties bij zichzelf en anderen;
  • Jongeren weten hoe je emoties op een goede manier kunt uiten en verwerken.

Onderwerpen

  • Werking van emoties
  • Verband tussen emoties, denken en gedrag
  • Veelvoorkomende emoties als boosheid, angst en verdriet
  • Omgaan met emoties
  • Gevolgen van verkeerd omgaan met emoties
  • Herstel van verstoorde emoties

Praktisch

Apparatuur: Beamer en scherm of smartboard, whiteboard/flipover, geluidsboxen
Tijdsduur: 1,5 uur
Groepsgrootte: Maximaal 30 jongeren
Doelgroep: Jongeren van 11-15 jaar of 15-18 jaar

Beschrijving

Met behulp van werkvormen, beeldmateriaal, informatie en praktijksituaties gaan we aan de slag met het thema emoties. Wat is het verband tussen emoties, denken en gedrag? Hoe leer je kinderen en jongeren hier goed mee omgaan? Hoe begeleid je moeilijke emoties als woedebuien, onzekerheid of (faal)angst? Het is mogelijk eigen casussen in te brengen of dieper in te gaan op een specifieke emotie.

Doel

  • Deelnemers begrijpen hoe emoties werken bij kinderen/jongeren;
  • Deelnemers kunnen normale en abnormale uitingen van emoties onderscheiden;
  • Deelnemers weten welke tips en adviezen helpen bij het gezond uiten en verwerken van emoties;
  • Deelnemers weten hoe een herstelproces in gang gezet kan worden wanneer de emotionele ontwikkeling verstoord is geraakt.

Onderwerpen

  • Emotionele ontwikkeling
  • Normale en abnormale uitingen van emoties
  • Boosheid
  • (Faal)angst
  • Verdriet
  • Frustratie
  • Zorgen/piekeren
  • Emoties gezond uiten en verwerken
  • Herstel bij verstoorde emotionele ontwikkeling

Praktisch

Apparatuur: Beamer en scherm of smartboard, whiteboard/flipover, geluidsboxen
Tijdsduur: 1,5 uur
Groepsgrootte: Ongeveer 20 deelnemers
Doelgroep: Intermediairs van kinderen  4-11 jaar of 11-18 jaar

Er kan een handout van de spreekbeurt worden toegestuurd.

Beschrijving

Met behulp van werkvormen, beeldmateriaal, informatie en praktijksituaties gaan we aan de slag met het thema emoties. Hoe verloopt de emotionele ontwikkeling bij kinderen en jongeren? Hoe leer je kinderen en jongeren goed omgaan met emoties? Hoe begeleid je moeilijke emoties als woedebuien, onzekerheid of (faal)angst? Een training gericht op de praktijk, met bruikbare tips en handvatten.

Doel

  • Deelnemers begrijpen hoe emoties werken bij kinderen/jongeren;
  • Intermediairs kunnen normale en abnormale uitingen van emoties onderscheiden;
  • Deelnemers weten welke tips en adviezen helpen bij het gezond uiten en verwerken van emoties;
  • Deelnemers weten hoe een herstelproces in gang gezet kan worden wanneer de emotionele ontwikkeling verstoord is geraakt.

Onderwerpen

  • De emotionele ontwikkeling van kinderen/jongeren
  • Normale en abnormale uitingen van emoties
  • Boosheid
  • (Faal)angst
  • Verdriet
  • Frustratie
  • Zorgen/piekeren
  • Emoties gezond uiten en verwerken
  • Herstel bij verstoorde emotionele ontwikkeling

Praktisch

Apparatuur: Beamer en scherm of smartboard, whiteboard/flipover, geluidsboxen
Tijdsduur: 1,5 uur
Groepsgrootte: Ongeveer 30 deelnemers
Doelgroep: Ouders, gemeenteleden en andere belangstellenden

Er kan een handout van de spreekbeurt worden toegestuurd.